Gaśnice i agregaty
Gaśnice i agregaty można podzielić na kilka typów zależnie od zastosowania i środka gaśniczego, tj. :
- gaśnice proszkowe,
- gaśnice wodne,
- gaśnice pianowe,
- gaśnice śniegowe.
Mają one różne zastosowanie w :
- energetyce,
- górnictwie podziemnym,
- transporcie kolejowym,
- przemyśle elektronicznym,
- przemyśle spożywczym,
- przemyśle chemicznym,
- przemyśle drzewnym, włókienniczym, czy papierniczym,
- przemyśle rafineryjnym,
- oraz w zakładach przemysłowych, magazynach, hurtowniach, garażach, itp.
Oznaczenia literowe środków gaśniczych stosowane w Europie:
- A - do gaszenia pożarów ciał stałych, które paląc się nie tylko powodują płomień ale także ulegają rozżarzeniu np. drewna, gumy,
- B - do gaszenia pożarów cieczy i ciał stałych, które paląc się ulegają stopieniu np. benzyny, polietylenu, smoły,
- C - do gaszenia pożarów gazów palnych np. metanu, acetylenu, propanu,
- D - do gaszenia pożarów metali palnych np. magnezu, sodu, uranu,
- F - do gaszenia pożarów łatwopalnych środków gotujących (oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce).
Agregaty są sprzętem gaśniczym mającym zapas środka gaśniczego w ilości ponad 20 kg, wyposażone w urządzenia umożliwiające samodzielne, natychmiastowe prowadzenie akcji gaśniczej.
Istotna jest nie tylko sama ilość środka gaśniczego, ale też i natężenie jego strumienia podczas akcji gaśniczej, które w przypadku agregatu jest znacznie większe niż w gaśnicy.
Agregaty stanowią wyposażenie chroniące miejsca szczególnie narażone na pożar, lub takie, w których pożar jest trudny do opanowania lub grozi poważnymi konsekwencjami.
Są to np.:
- stacje benzynowe,
- lakiernie,
- warsztaty samochodowe,
- hangary lotnicze.
Agregaty gaśnicze są instalowane na podwoziu (mniejsze - na wózkach), do ich obsługi potrzeba co najmniej 2 osób, mogą też być na samochodach lub przyczepach pożarniczych, co umożliwia ich przemieszczanie.